Ο ειδικός παιδαγωγός είναι εκείνος που εργάζεται τόσο σε σχολικά όσο και σε εξωσχολικά πλαίσια και είναι αυτός που παρεμβαίνει εκπαιδευτικά και θεραπευτικά μέσα από ατομικές ή ομαδικές συνεδρίες σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίαςαλλά και σε εφήβους.
Η ειδική διαπαιδαγώγηση έχει σκοπό την πρόληψη, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να είναι ειδικές (δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία) ή να εμφανίζονται στα πλαίσια άλλων διαταραχών όπως της επικοινωνίας και του λόγου, νοητικής υστέρησης ή Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ).
Είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψιν ότι αν υπάρχει ιστορικό μαθησιακών δυσκολιών στην οικογένεια ή υπάρχουν τομείς στους οποίους εμφανίζεται καθυστέρηση, τότε η έγκαιρη διάγνωση με σκοπό την κατάλληλη παρέμβαση, πρέπει να επιδιώκεται το συντομότερο δυνατόν.
Τα είδη των μαθησιακών δυσκολιών σχετίζονται με τρεις (3) κύριες κατηγορίες:
Α. Ειδική μαθησιακή δυσκολία στην Ανάγνωση
• Δυσκολίες ευχέρειας (όχι αρκετά γρήγορος ρυθμός)
• Παράλειψη φθόγγων σε απλές λέξεις (πόρτα/πότα)
• Παράλειψη συλλαβών (καράβι/κάβι)
• Λανθασμένη παραγωγή λέξεων (αστέρι/ασκέρι)
• Αντικατάσταση, επανάληψη, αντιστροφή γραμμάτων και συλλαβών που συνθέτουν μια λέξη (ξήνω/ψήνω, πάτνα/πάντα, στάντα/τσάντα)
• Δυσκολία στην ανάγνωση ασυνήθιστων ή/και πολυσύλλαβων λέξεων
• Καθρεπτική ανάγνωση (σωφ/φως, αχ/χα)
• Πρόσθεση λέξεων στο κείμενο όταν διαβάζει
• Έλλειψη «χρωματισμού» φωνής (προσωδία)
• «Πηδάει» σειρές ή διαβάζει την ίδια σειρά δύο φορές
• Δυσκολία κατανόησης του κειμένου που διάβασε
Β. Ειδική μαθησιακή δυσκολία στην Γραφή
• Καθρεπτική γραφή γραμμάτων ή λέξεων (ε/3)
• Κακή ακουστική διάκριση φωνηέντων
• Αντικατάσταση φθόγγων (ψ/φ, β/δ, φ/θ)
• Παράλειψη φθόγγων σε απλές λέξεις (βάρκα/βάκα)
• Παράλειψη συλλαβών (χιονάνθρωπος/χιονθρωπος)
• Δυσκολία στην αντιστοιχία συμβόλων-ήχων (γραφημάτων-φωνημάτων)
• Ορθογραφικά λάθη (στο θέμα της λέξης αλλά και στη κατάληξη)
• Χρήση κεφαλαίων γραμμάτων ανάμεσα στα μικρά (πΑράΘυρο)
• Η αυθόρμητη γραφή είναι δυσανάγνωστη (άσχημος γραφικός χαρακτήρας)
• Ακαταστασία στο φύλλο και γενικότερα στο τετράδιο
• Προσπάθεια αποφυγής του γραψίματος
Γ. Ειδική Μαθησιακή δυσκολία στα Μαθηματικά
• Δυσκολία στη μέτρηση ( ακόμη και σε μεγάλες τάξεις χρησιμοποιεί τα δάχτυλα για να κάνει πράξεις)
• Έντονη δυσκολία στην εκτέλεση 4 βασικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, διαίρεση)
• Φτωχή ανάπτυξη της δεξιότητας επίλυσης προβλημάτων. Ο μαθητής δυσκολεύεται να επιλύσει προβλήματα με δύο ή και περισσότερες πράξεις.
• Μνήμη μικρής διάρκειας
• Σύγχυση μεταξύ των εννοιών ΄΄αριστερά΄΄ και ΄΄δεξιά΄΄
22870-22561
Καθημερινές : 14.00 - 21.00